Nafta ruse ende gjen rrugën e saj për klientët në mbarë botën, dhe madje edhe ata që kalojnë ditët e tyre duke ndjekur lëvizjen e saj nëpër oqeane përpiqen të përcaktojnë saktësisht se kush e transporton atë.
Ndërsa sanksionet perëndimore kundër Rusisë përshkallëzohen për shkak të pushtimit të saj në Ukrainë, më shumë anije i janë bashkuar flotës ekzistuese të cisternave misterioze të gatshme për të lehtësuar eksportin e naftës ruse.
Individët e industrisë vlerësojnë madhësinë e asaj flote “hije” në rreth 600 anije, ose rreth 10% të numrit global të cisternave të mëdha. Dhe numrat janë ende në rritje. Se kush zotëron dhe operon shumë nga këto anije mbetet një mister.
Ndërsa tregtia ruse e naftës është bërë më komplekse vitin e kaluar, shumë transportues perëndimorë kanë tërhequr shërbimet e tyre. Kanë hyrë lojtarë të rinj, të panjohur, në disa raste që përfshijnë kompani në Dubai ose Hong Kong. Disa blenë anije nga evropianët, ndërsa të tjerë restauruan anije të vjetra që përndryshe mund të përfundonin të skrapuara.
“Ju keni hyrë më thellë në artet e errëta,” i tha CNN një ekzekutiv i lartë në një kompani tregtare nafte, duke iu referuar rrjetit të errët.
Flota nën radar është bërë më e rëndësishme pasi Moska përpiqet të shmangë marrëdhëniet me transportuesit perëndimorë dhe pasi blerësit në Kinë dhe Indi zëvendësojnë ato në Evropë, të cilave tani u ndalohet të blejnë naftë ruse në det të hapur dhe produkte të rafinuara si nafta. Dërgesat për klientët e largët kërkojnë anije shtesë dhe pronarë anijesh të gatshëm të përballen me kompleksitet shtesë dhe rrezik ligjor, veçanërisht pasi G7 vendosi kufizime të çmimeve për naftën ruse.
Zgjerimi i flotës në hije nënvizon ndryshimet dramatike që ka sjellë lufta në Ukrainë në tregun global të naftës. Në një përpjekje për të qëndruar në këmbë, eksportuesi i dytë më i madh në botë i naftës së papërpunuar po riformëson modelet e tregtimit të dekadave të vjetra dhe po ndan në dysh sistemin energjetik të botës.
“Ka një flotë që nuk bën punë ruse, dhe më pas ka një flotë që pothuajse ekskluzivisht kryen punë ruse,” tha Richard Matthews, kreu i kërkimit në EA Gibson, një ndërmjetës ndërkombëtar i transportit. Vetëm disa anije, shtoi ai, bëjnë “pak nga të dyja”.
Ndërsa Evropa u largua nga energjia ruse, blerësit në Azi reduktuan ofertat. Kina rriti importet e saj të naftës ruse në një mesatare prej 1.9 milionë fuçi në ditë në vitin 2022, 19% më shumë nga viti 2021, sipas Agjencisë Ndërkombëtare të Energjisë. India rriti blerjet edhe më shumë, duke parë një rritje prej 800% në një mesatare prej 900,000 fuçi në ditë.
Eksportet e naftës ruse në Kinë dhe Indi arritën nivele rekord në janar pasi ndalimi evropian për naftën ruse në det të hapur hyri në fuqi, sipas Kpler, një kompani të dhënash dhe analitike. Eksportet drejt Turqisë, një tjetër klient kryesor, gjithashtu vazhduan të rriteshin.
Për të përmbushur këto urdhra kërkohen anije detare. Flota kombëtare ruse nuk ka mjaft anije. Aty hyn “flota hije”.
Matthew Wright, analist i lartë i trafikut të mallrave në Kpler, thotë se anijet që transportojnë naftë ruse ndahen në dy kategori: “Anije gri” dhe “anije të errëta”.
Anijet gri të përdorura nga pushtimi janë kryesisht në pronësi evropiane me kompani nga Lindja e Mesme dhe Azia që nuk ishin aktive më parë në tregun e cisternave. Anijet e errëta, nga ana tjetër, janë veteranë të fushatës së Iranit dhe Venezuelës për t’iu shmangur sanksioneve perëndimore, të cilët kohët e fundit kanë kaluar në transportimin e naftës së papërpunuar ruse.
“Shpesh ka disa prova që ata kanë maskuar aktivitetet e tyre duke fikur transponderin e tyre AIS,” tha Wright për anijet “e errët”, duke iu referuar teknologjisë që ndihmon në identifikimin dhe lokalizimin e anijeve.